Over Rhiant Nieuws & publicaties Laatste nieuws Mogelijk gebruikmaken van het Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE)

Mogelijk gebruikmaken van het Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE)

Leestijd: 3 min

Heeft u een laag inkomen en hoge energiekosten? Dan kunt u mogelijk gebruikmaken van het Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE). Dit fonds helpt huishoudens die moeite hebben met het betalen van hun energierekening. Zo wil het TNE geldzorgen, schulden en afsluiting van energie voorkomen. 

In 2025 geldt dit óók voor huishoudens met blokaansluiting. In 2025 is er genoeg geld voor ongeveer 100.000 huishoudens.  
 

Wat is het Tijdelijk Noodfonds Energie? 
Het TNE is een tijdelijk fonds dat huishoudens helpt die een laag inkomen hebben én veel geld kwijt zijn aan energiekosten. 

Het doel is om te voorkomen dat mensen in de problemen komen, zoals: geldzorgen, schulden of dat hun energie wordt afgesloten 

Het fonds wordt betaald door de overheid, energieleveranciers en netbeheerders samen. 
 

Wie komen er in aanmerking? 
Er zijn twee groepen die hulp kunnen krijgen van het fonds: 

  1. Huishoudens met een laag inkomen (tot 130% van het sociaal minimum) 
    → Die moeten minstens 8% van hun inkomen uitgeven aan energie. 

  1. Huishoudens met een iets hoger inkomen (tussen 130% en 200% van het sociaal minimum) 
    → Die moeten minstens 10% van hun inkomen kwijt zijn aan energie. 

Het gaat om alle kosten voor energie, zoals: 

  • Gas 

  • Elektriciteit 

  • Warmte 

  • Warm Water 

  • Stadswarmte 

  • Blokaansluiting (bijvoorbeeld in een flat of wooncomplex) 


Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE): vraag zelf steun aan 
De aanvraag doet u straks zelf via de website of app van het TNE. Deze is op dit moment nog niet beschikbaar, maar het is wel al bekend welke gegevens u nodig hebt. 

 
Wat heeft u nodig bij de aanvraag? 
Bij de aanvraag wordt gekeken naar het gezamenlijke inkomen van iedereen in uw huishouden. Alle personen van 18 jaar en ouder met een inkomen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en een DigiD met sms-controle hebben. 

Ook heeft u de energierekeningen op naam van iemand binnen het huishouden nodig. Dit kunnen rekeningen zijn voor gas, elektriciteit, warmte, warm water of stadswarmte. Woont u in een woning met een blokaansluiting? Dan is een kostenoverzicht of een andere rekening nodig. 

U moet daarnaast aangeven hoeveel u in de afgelopen maand aan energie hebt betaald, en u heeft de klant- of administratienummers van uw energieleverancier nodig. Dat geldt ook bij blokaansluitingen. 

 
Extra aandacht voor huurders met een blokaansluiting 
Voor huurders met een blokaansluiting is dit de eerste keer dat zij via het TNE hulp kunnen krijgen. Dat is nieuw en soms best ingewikkeld. We adviseren huurders om hulp te vragen als het invullen lastig is. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning via een spreekuur of hulp bij het gebruik van DigiD. 

We houden u via onze website op de hoogte wanneer het aanvragen mogelijk is. Heeft u vragen of twijfelt u of u in aanmerking komt? Neem contact op met TNE via e-mail: infonoodfondsenergienl 

Of bel de Noodfondslijn op 085 - 088 1111 Geopend van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00